منوی اصلی


 

 
 

 

 

 

 

بوی ماه مهر .......

 

 

باز آمد بوی ماه مدرسه
بوی بازیهای راه مدرسه
بوی ماه مهر، ماه مهربان
بوی خورشید پگاه مدرسه
از میان کوچه ها ی خستگی
می گریزم درپناه مدرسه
باز می بینم زشوق بچه ها
اشتیاقی درنگاه مدرسه
زنگ تفریح و هیاهوی نشاط
خنده های قاه قاه مدرسه
باز بوی باغ را خواهم شنید
از سرود صبح گاه مدرسه
روز اول لاله ای خواهم کشید
سرخ برتخته سیاه مدرسه

 

 

 

علل استرس در دانش آموزان دبستانی:

 الف) ترس از مدرسه رفتن است: که گاه به صورت وحشت و اضطراب شدید هنگام خروج از منزل ظاهر می‌شود. بی میلی اطفال در مورد مدرسه رفتن، غالباً عادی است ولی اضطراب شدید و دائمی طفل از این موضوع، علامت رفتار غیر عادی مهمی بوده، نشانه آن است که یا جنبه ‌ای از محیط دبستان و رفتار معلمان ایجاد کننده این کیفیت است، یا اینکه محیط خانه چسبندگی شدید برای کودک دارد. تحقیقات نشان می ‌دهند که ترس از مدرسه رفتن در دخترها شدت بیشتری دارد. علت اصلی مدرسه هراسی، اضطراب ناشی از جدایی والدین است. مادران این گونه اطفال نیز وابستگی‌ های غیر عادی ظاهر می ‌سازند و این ترس را تشدید می ‌کنند. این مادران می ‌کوشند فرزندان خودشان را از حوادث ناراحت کننده محافظت کنند و احتمالاً محیط مدرسه را به صورت کانونی که شاید برای طفل آن‌ ها حادثه آفرین باشد تلقی می کنند. اغلب مشاهده می‌ شود که پافشاری و اصرار پدر و مادر باعث پدید آمدن علائم عدم تعادل روانی واختلالات جسمانی می شود. اختلالات جسمانی به صورت دل درد، استفراغ، سردرد، سرگیجه و ضعف ظاهر می ‌شود. دانستن این نکته نیز حایز اهمیت است که غالباً علایم مذکور در روزهای تعطیل از بین می ‌رود. هم چنین اگر پدر ومادر یا پزشک توصیه کنند که کودک چند روزی در منزل بماند، بلافاصله علائم بیماری از بین می رود، ولی در روز قبل از رفتن به مدرسه یا همان روز علایم جسمانی مجددا ظاهر می ‌شوند کودکان مبتلا به ترس غالباً علاوه بر واکنش ترس، علایم دیگری نیز از خود ظاهر می ‌سازند. شایـع‌ ترین این علایم عبارت‌اند از: اختلال در خواب، اختـلال گوارشی، عصبانیت، جویدن ناخـن، شب ادراری و لـکنت زبان، ترس در کـودکـان، غالباً با علایم روان تنی مانند: استفراغ، دل درد، سردرد، سر گیجه، خشکی دهان، تپش قلب و اسهال همراه است. مدرسه هراسی در بچه‌های مدرسه رو، در هر سنی که باشند دیده می‌شود، اما در ۱۱ و ۱۲ سالگی به اوج خود می ‌رسد. اغـلب آن چـه مدرسـه هراسی به نظر می‌ آید، در واقع ترس از ترک منزل است.

ب): کودکان دبستانی نمی‌توانند بر اعمال خود کنترل داشته باشند: آن‌ ها در حال افزایش مهارت ‌های اجتماعی می ‌باشند. آن ‌ها یاد می ‌گیرند که چطور دوست پیدا کنند. رفتارهای تهاجمی خود را کنترل کنند و اضطراب و هیجانات خود را کنترل کنند. اگر معلمین و اولیا با این مسائل به عنـوان اصول تکامـل طبیعی برخورد نکنند، این مسائل به منابع استرس ‌زا تبدیل می ‌شوند. بچه ‌ها در سنین شروع دبستان آماده یادگیری هستند. به همین دلیل سن شروع مدرسه در این سن می ‌باشد. آن‌ها باید مشتاق و آماده یادگیری باشند.

ج): کودکانی که تفاوت های یادگیری , بیماری روانی و مشکلات جسمانی در مقایسه با دیگران دارند وقتی در محیط مدرسه قرار می گیرند این تفاوت ها به وضوح آشکار می شوند.کودک ممکن است بخاطر این مشکلات احساس کمرویی , ناامنی و خجالت بکند . آمادگی قبلی برای پاسخ دادن به رفتار دیگران به کودکان کمک می کند تا آنها تفاوت های خود را براحتی اداره کنند. لذا بهتر است، والدین با دقت توجه کنند که چطور و چه وقت بهترین زمان برای بیان مشکل کودکانشان است . بعضی از مشکلات مخصوصا آن هایی که در رابطه با سلامتی هستند نیاز به بحث رو در رو دارند . برای مثال کسانی که مشکلات یادگیری دارند اگر چه نیاز به درمان دارند ممکن است مشکلات نمره هم داشته باشند، والدین باید حمایتهای خود را به نحو احسن انجام دهند . توضیحات و مشارکت های کودک باید با احترام خواسته شود . بعضی از کودکانی که مشکلات جسمانی دارند ترجیح می دهند که فرصتی را داشته باشند تا درباره تجربیات شخصی شان در کلاس صبحت کنند در حالی که سایر کودکان ترجیح می دهند تفاوت هایشان را با تک تک افراد در میان بگذارند .

د):اگرچه بعضی از کودکان ممکن است ذاتاً مضطرب باشند ولی اضطراب بیشتر کودکان متاثر از اضطراب والدین است . احساس ترس می تواند ترس کودکان را افزایش دهد . برای مثال والدین ممکن است رفتار دوگانه (احساس تردید) برای جدایی از کودک داشته باشند ولی برای کودکانی که بزرگتر هستند اضطراب والدین ممکن است به شکل دیگری مثل آیا بچه ها در زمینه های مختلف موفق خواهند شد ؟ آیا در فلان ورزش موفق می شود ؟ این فشارها – ناخواسته از طرف والدین به فرزندان انتقال پیدا می کند و در نتیجه این فشار می تواند انگیزه و اعتماد به نفس و علاقه کودک را تحت تاثیر قرار دهد. آگاهی از جزئیات عوامل نگران کننده می تواند در حل مشکل کمک کند مثلاً مادریکی از کودکانی که تازه به مدرسه رفته بودند و در مورد اینکه بطو رناگهانی نمی خواست سوار اتوبوس مدرسه شود گیچ بود . ولی او پس از توضیحات متوجه شد که یکی از روزها فرزندش از صندلی اتوبوس افتاده بود و نمی خواست سوار اتوبوس شود . کشف این مسئله او را قادر ساخت که بطور موثر مشکل را حل کند.

ح): ترس و کابوس ‌های شبانه شکایاتی مانند دل درد و سردرد نشان می ‌دهد که اطفال تحت استرس هستند و والدین این دردها را بیش از یک بیماری جسمی می ‌دانند. این مشکل چیزی نیست که کودک آن‌ را از خود ساخته باشد. کـودکـان به وسیله سردرد و دل درد می‌ خواهند از چیزی فرار کنند اما این یک مشکل واقعی است و می‌ تواند راهی باشد برای این ‌که آن‌ها خود را با استرس‌ ها تطابق بدهند.

و): منفی بافی و دروغگویی راه مقابله با این مسأله این است که والدین بدون اینکه دروغ کودک را تایید کنند آن ‌را بزرگ نکنند و به او بگویند اگر این‌طور بود خیلی خوب بود. به این طریق والدین نه دروغ را قبول کرده‌اند و از طرفی احساسات او را نیز سرکوب نکرده‌اند و به این وسیله اولیای کودک می‌ توانند با هم صحبت کنند.

ت): محرومیت و خجالتی بودن افراطی ;همه ما تقریباً با اخلاق بچه‌ها آشنایی داریم، همـه بچـه‌ها با یک سرعت بالغ نمی‌شوند. بعضی از بچه‌ها در پذیرش بعضی از چیزها کند هستند.اگـر فرزند ما زود عصبـانی شـده و پرخاشگـری می‌ کند و زود تر از بقیه آشفتـه می‌ شود، به او کمک کنیم تا راهی برای تخلیه هیجانات خود پیدا کند. اگر کودک ما بعد از مدرسه نیاز به تحرک دارد، به او پیشنهاد ورزش کنیم. سعی کنیم از کودکانمان سؤال کلی نپرسیم بلکه با آن‌ ها بیشتر صحبت کنیم و سؤالات جزئی ‌تر بپرسیم. وقتی یک مشکلی مشخص شد به کار بردن راه حل های ارائه شده از طرف کودک احساس تسلط او را افزایش می دهد . همچنین اطمینان پیدا می کند که با احتمال قوی در حل مشکلات موفق خواهد شد . یاد می گیرد جه طور در برابر مشکلاتی که در آینده خواهد داشت آن را مستقل حل کند .

ک): توجه داشته باشید هر کودکی در طی مراحل رشد خود نیازهای خاص خودش را دارد برای مثال برای کودک اول دبستانی، نشستن آرام سر کلاس و رعایت نوبت مهم است . کودک اول دبستان نیاز به زمان دارد تا بتواند سرکلاس آرام نشسته و نوبت رعایت کند دانش آموزان بزرگتر ذهنش مشغول آن است که چگونه مورد قبول دوستانش قرار بگیرد بنابراین هر مرحله از رشد مشکلات طبیعی خودش را دارد . والدین باید از تمایل به پاسخگویی سریع دوری کنند . کودک ممکن است این طور تفسیر نماید که حمایت های والدین به معنی عدم شایستگی او است . درباره رفتارهای ناشیانه کودک با او صحبت کنید و سوالها و پاسخ های آن را با هم پیدا کنید این باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود .

م): ارتباط مناسب با بزرگسالانی که در طی زمان مدرسه چشم و گوششان روی فرزند شما در مدرسه است، بسیار مهم و مفید است و بایست برای رابطه همکاری معلم و والدین باید تلاشی مجدانه وجود داشته باشد. ارزیابی مشکلات کودک و تغییر برنامه درسی باید حدالامکان سریع انجام شود و والدین و معلمین بطور مداوم ارزیابی کنند که یک مسئله تا چه اندازه می تواند با آموزش و تعاملات همسالان کودک مشکل ایجاد کند . شناخت سریع کودک خجالتی که ترس اجتماعی دارد یا کودک باهوشی که سرآمد است اقدامات مناسبی نیاز دارد و ارزیابی و نظارت نیازمند این است که والدین در همه زندگی آموزشی ، تحصیلی، عاطفی ، اجتماعی درگیر باشند بنابراین معلمین و والدین مسئولیت شناسایی و کمک به کودکان را با دقت انجام دهند .

 

 

 

اختلالات املا نويسي

 بيشترين و مشخص ترين اختلالات مربوط به املا نويسي در ميان بعضي از دانش آموزان پايه ي اول ابتدايي به صورت جدي خود را بروز مي دهد و عوامل گوناگوني در آن دخالت دارند كه عبارتند از:

1- نارسانويسي

2- وارونه نويسي و قرينه نويسي

 

3- ضعف حافظه ديداري

4- ضعف در تميز ديداري

5- بي دقتي

6- آموزشي

درمان نارسانويسي

-  در اختيار قرار دادن روان نويس براي رسم خطوط

-  تهيه وايت برد كوچك براي نقاشي و رسم خطوط

-  اصلاح وضع نشستن كودك

- راست قرار دادن كاغذ و دفتر

ادامه مطلب: اختلالات املا نويسي

تغذیه سلامت

 تغذیه مناسب در زمان امتحانات

بسياري از دانش  آموزان روزهاي پيش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه مي  پردازند و تصور مي  کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه مي  شود، در صورتي که با تغذيه صحيح مي  توان بازده فکري را افزايش داد. 
به کارگيري نکات و توصيه هاي زير توان شما را براي يادگيري بهتر و موفقيت در امتحانات افزايش مي دهد: 1-در زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد و براي اين کار زمان خاصي را در نظر بگيريد تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد.
2-بررسي هاي دانشمندان نشان مي دهد که غذاهاي نشاسته اي مانند ماکاروني، برنج و نان به دليل تاثير در بهبود کيفيت خواب، در شب امتحان مفيد هستند.
3-صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزايش کارايي مغز، از مواد سرشار از پروتئين يا سرشار از فيبر مانند تخم  مرغ، نان سنگک يا بربري با عسل يا پنير استفاده شود.
4-کارشناسان تغذيه به دانش آموزاني که اضطراب زيادي دارند و نمي توانند صبحانه مفصلي بخورند، توصيه مي کنند از موز و مقداري کشمش استفاده کنند.

ادامه مطلب: تغذیه سلامت 

بدیها ...

 بدی‌ها با کار خوب پاک می‌شود

کار بد

محسن با عجله وارد خانه شد و با سرعت رفت در اطاق و كیفش را جوری به گوشه اطاق پرت كرد كه مثل اینكه توش مار لانه كرده. خیلی زود لباسش را درآورد و بعد از شستن دست و صورتش رفت یه گوشه نشست. مادر محسن كه رفتار پسرش برایش خیلی عجیب بود با چشمهایی متعجب و با لحنی آرام گفت

ادامه مطلب: بدیها ...

اختراع ...........

     در مورد مخترع شدن چه چیزهایی می دانی؟

  • می دانیم بیشتر چیزهایی را که در اطراف ماست کسی اختراع کرده است. حتما از خودتان سئوال کردید آیا چیزی هست که من بتوانم اختراع کنم یا نه؟!
  • البته که هست. خیلی چیزها هم باید کامل شود تا بهتر و بیشتر از آن ها استفاده کنیم. پس اولین کار اینست که به اطراف خود خوب دقت کنی و ببینی چه چیزی باید تغییر کند. آیا می توان وسیله هایی ساخت تا انسان راحت تر زندگی کند؟ بعد از آن باید مطالعه کنیم. درباره هر چیزی که به آن بیشتر علاقه داری و هر چیزی که فکر می کنی باید بهتر از این باشد.
  • یکی از راه های مخترع شدن خواندن داستان و نوشتن آرزوهایمان است . اما نمی دانم این کارها چه ربطی به مخترع شدن دارد
  • آیا داستان های خیالی می خوانی؟ آیا چیزهایی که در فکرت هست، می نویسی؟ اگر این کارها را بکنی، می فهمی که همیشه  می شود هر چیزی را تغییر داد و به شکل دیگری در آورد. در نتیجه، به فکر راههای جدید و کارهای تازه می افتی. مثل آرزوی پرواز برادران رایت.

 

 

 

بازیهای کامپیوتری

 بازی با کامپیوتر

علی از مدرسه برگشت و سریع ناهارش را خورد و نشست پشت کامپیوتر تا بازی جدیدی را که از دوستش گرفته بود نصب کند. بعد از آن غرق بازی شد و زمان را فراموش کرد. او علاقه ی زیادی به این بازی ها داشت و همیشه همه چی را فراموش می کرد.

ادامه مطلب: بازیهای کامپیوتری 

  

تمامی حقوق این سایت متعلق به دبستان و پیش دبستانی مکتب القران می باشد